kurs digital marknadsföring
Det är torsdag den 19:e mars 2015 och tillsammans med min kollega, Christina, besöker jag Tech Datas event runt digital marknadsföring. I lokalen sitter en brokig skara av åhörare inom försäljning och marknadsföring. Den inledande talaren kastar ut två meningar i sin presentation som får mig att hoppa till i stolen. Först säger han att om fem år kommer hälften av alla säljjobb vara borta. Borta?! Vad sa han? Men säljare kommer ju alltid behövas? Efter en stunds betänkande kommer jag fram till att det berör säkert någon annan och inte mig. Jag som dessutom är säljchef borde ha bättre insyn i det området än någon talare som står på ett podium med snygga powerpoints.

När jag precis återhämtat mig efter det första uttalandet så kommer nästa och som direkt skapar vånda hos mig. Han säger att ett framgångsrikt företag har en blogg där man regelbundet kommunicerar med potentiella och existerande kunder. Vänta lite nu, en blogg håller ju hon Blondin-Bella på med!? Ska vi på Attendit blogga? Vi är ju ett seriöst och innovativt teknikbolag, sådana bolag bloggar väl inte? Talaren fortsätter prata i en övertygad ton om vikten av bloggen och att även synas i sociala medier. Okej, jag köper resonemanget om Facebook. Det fattar ju t.o.m. jag att det är ett kraftfullt medium men nu pratar han Twitter, Instagram och Linkedin också. Genast kommer jag och tänka på mina tonårsbarn som håller sig uppdaterade i alla dessa forum, gärna samtidigt som de pluggar inför ett matteprov och ser en film på Netflix.

Efter en stund blir det kafferast och jag ges chansen att smälta mina intryck. Jag börjar tänka på ett citat jag läste som uttalades av en av våra konkurrenter. Citatet löd ”Det ska vara lika enkelt att köpa kommunikation som att registrera ett Gmail-konto!”. Plötsligt går det upp ett ljus för mig att jag läste citatet på en blogg. Samtidigt så insåg jag också att det är ju precis den utvecklingen jag stångas för varje dag, att kommunikation ska vara enkelt och begripligt. Jag vill ju att du som kund i lugn och ro ska kunna söka information om Attendit och våra tjänster. Jag vill ge dig chansen att utvärdera oss mot andra aktörer på marknaden och att din slutsats ska bli att Attendit förstår mig och min verksamhet bäst. Som kund lär du söka informationen om Attendit via nätet och sannolikt läser du säkert också vår blogg för att ytterligare få en uppfattning om oss som företag. Behövs jag som säljchef och min personal då om all information finns tillgänglig på nätet redan eller ska Google ta allt det roliga ifrån oss? Vi som är så duktiga och kunniga?

Resultatet av dagen hos Tech Data blev alltså att Attendit nu har en egen blogg där vi regelbundet delar med oss av våra tankar runt vår verksamhet samt vår omvärld. Affärer görs tack vare relationer och förhoppnings lär du känna oss än bättre genom våra inlägg.

Hur blev det då med att hälften av alla säljare mister jobben inom fem år? Min övertygelse är att Attendit lär gå den motsatta vägen och behöva mer personal och resurser över tid. Skälet är att den som kontaktar Attendit är i behov av kvalitativa tjänster som ofta ligger utanför ramarna. Vår kunskap och erfarenhet är skälet till varför du som kund tar kontakt med oss. Som kund ska du kunna lita på att våra förslag är väl underbyggda och att vi alltid sätter er verksamhet i centrum, vi anpassar tekniken efter er och tvingar inte er att anpassa er till tekniken.

Mitt första blogg-inlägg är nu till ända och plötsligt försvann också min vånda. Det här var ju roligt!

Med vänlig hälsning

Fredrik Thörnberg
Försäljningschef
Attendit AB