”Priser, priser på skärmen där – säg mig vem som billigast är”

Känner du igen dig? Antalet IT- och teleleverantörer på marknaden är stort. Mycket stort! Ska du välja en liten aktör eller en stor drake? Stationära eller mobila enheter eller både och? Har ditt företag en support- eller kundservicefunktion som kräver mer avancerade lösningar så blir beslutet genast en större utmaning… Vi vill alla ha den bästa leverantören med högsta kompetensen och som levererar den högsta kvalitén. Till det absolut lägsta priset. Helt naturligt och inga konstigheter: bra produkt till bra pris MEN ... Read more

Har vi lyckats i den digitala världen?

I mitt första blogginlägg skrev jag om mina känslor runt digital marknadsföring och om att vi skulle börja blogga. Du som läste inlägget kommer säkert ihåg att mina tankar gick till Blondinbella och att jag spontant hade lite svårt att ”köpa” idéen. Nu firar Attendit-bloggen 1,5 månads jubileum och det roliga är att engagemanget från mina kollegor blev större än vad jag anande. Plötsligt stod vår VD där och ville skriva, en av våra duktiga tekniker tog också till orda samtidigt som ... Read more

Är teknik en genusfråga?

Som enda kvinna på förtaget tyckte mina manliga kollegor att dom hade ett jättebra förslag till vad temat för mitt första blogginlägg skulle kunna vara. Rubriken i bloggtexten skulle lyda något i stil med, Hur är det att vara kvinna i teknikbranschen? Hjälp! kände och tänkte jag. Nu förväntas jag författa en text med tekniskt innehåll, i rosa ton och helst med glitterskimmer… märk väl, min analys inte deras. Jag har inget direkt inifrånperspektiv på hur det är att vara kvinna i ... Read more

Jag pratar gärna om andra saker än ettor och nollor!

Att jobba på Attendit som tekniker har givetvis sina utmaningar. Hela tiden hänga med i teknikens framfart, att sätta sig in i ”rätt” produkter då utbudet är gigantisk, men framförallt att förstå och sätta sig in i kunden behov. Hur gör man det då? Jag försöker lyssna på vad som är viktigt för just den kunden. Hur ser kunden på teknik, vad vill de åstadkomma med tekniken och hur kan tekniken hjälpa deras företag. Vissa har behov av avancerade system och ... Read more

Kravfylld kommunikation!

I mitt arbete möts jag ofta av företag som beklagar sig över att det blir svårare och svårare att kommunicera med sin målgrupp. Att hålla med en stor kundtjänst är personalkrävande och många gånger väldigt kostsamt. Samtidigt är man oroad över att ta stegen ut i sociala medier och exempelvis driva en Facebooksida eller ett Twitterkonto. Skälet till oron ligger ofta i att man är fundersam runt vilka kommentarer och frågor som kan tänkas dyka upp där samt hur man ska ... Read more

Personlig affärsrelation än mer viktig i framtiden.

Jag skulle vilja knyta an till diskussionen och ta vid där Fredrik slutade sitt resonemang kring det faktum att en talare på ett seminarium nyligen, menade på att ”om fem år kommer hälften av alla säljare vara borta”. Jag hörde nämligen något liknande för snart 10år sedan att ”om fem år kommer hälften av alla tekniker vara borta”. På den tiden var jag själv tekniker varför jag reagerade precis som Fredrik, jag hoppade till av uttalandet och tyckte påståendet var väldigt ... Read more

Blogg-vånda!

Det är torsdag den 19:e mars 2015 och tillsammans med min kollega, Christina, besöker jag Tech Datas event runt digital marknadsföring. I lokalen sitter en brokig skara av åhörare inom försäljning och marknadsföring. Den inledande talaren kastar ut två meningar i sin presentation som får mig att hoppa till i stolen. Först säger han att om fem år kommer hälften av alla säljjobb vara borta. Borta?! Vad sa han? Men säljare kommer ju alltid behövas? Efter en stunds betänkande kommer jag ... Read more